Sananlaskujen kirjan luvut 5 – 7 kuuluvat nekin viisauden ylistykseen, mutta niissä ei käsitellä enää viisauden olemusta, vaan osoitetaan kuinka viisas pitäytyy poissa kavalan naisen houkutuksista eikä löydä itseään vieraan viettelijän seurasta.
Lukua voi pitää epätasa-arvoisena, koska siinä viettelijä kuvataan naisena. Ennen kuin alat syyttää kirjoittajaa seksistisestä asenteesta, kannattaa huomata, että kehotukset alkavat ”kuuntele, poikani”, ”poikani” ja ”muista, poikani”. Viisaus puhuu tässä todennäköisesti kuninkaan suulla omalle pojalleen, joten on luonnollista, että varoituksessa puhutaan naisihmisestä.
Tekstin voi siis aivan yhtä hyvin lukea meidän tässä suhteessa eri tapaan tasa-arvoisessa yhteiskunnassa myös miehiä koskemaan. Sillä eipä se viettely ja kavaluus ole pelkästään naisten yksinoikeus sen enempää meidän kuin Salomonkaan aikana.
Naisseikkailusta ja irstailusta varottavan tekstijakson keskivaiheilla (Sananl. 6:1-19) on ohjeita myös koskien varomattomia lupauksia, laiskuutta ja kavaluutta. Jakson lopussa on mielenkiintoinen katkelma, joka on otsikoitu vuoden 1776 kirkkoraamatussa varsin salaperäisesti: ”Seitsemän kauhistavaisen vian karttamisesta” (Sananl. 6:16-19). Teksti kuuluu näin nykyisen kirkkoraamatun mukaan lukien:
”Kuutta asiaa Herra vihaa, seitsemää hän ei edessään siedä:
ylpeitä silmiä (1), petollista kieltä (2), viattoman veren tahraamia käsiä (3), sydäntä, joka punoo ilkeitä juonia (4), jalkoja, jotka rientävät rikoksen teille (5), väärää todistajaa (6) ja vilpin puhujaa (7) ja ihmistä, joka yllyttää veljen veljeä vastaan (8).” (Sananl. 6:16-19)
Käytettyä kielellistä ilmausta kutsutaan ”numeerisiksi tikkaiksi”. Siinä toteutuu matemaattinen sarja x, x+1, x+2, jne. Tässä jakeessa rinnastetaan kuusi asiaa seitsemään asiaan, mutta silti luettelossa annetaan kahdeksan asiaa. Numeeristen tikkaiden ajatus on, että kumpikaan annettu määrä ei kata koko luetteloa. Siitä jää siis ajatus, että jotain puuttuu tai on liikaa.
Numeerisilla tikkailla kirjoittaja korostaa, että annettu luettelo ei ole kattava kokonaisuus siten, että vain siinä mainitut asiat olisivat Herran mielen vastaisia. Luettelon asiat ovat esimerkkejä ja luetteloa vastaavista asioista voi viisas tahtoessaan jatkaa vaikka loputtomiin.
Tyhmä näkee luettelossa vain kahdeksan kieltoa, mutta viisas kykenee tavoittamaan luettelon ’hengen’ ja näin johtamaan siitä elämäänsä kantavan periaatteen.
Tyhmä ajattelee kaiken luettelon ulkopuolella olevan Herran mielen mukaista, kun taas viisas löytää luettelon hengen soveltuvan oman elämänsä tilanteisiin. Viisas löytää edelleen luettelosta myös vastakohdat, jotka ovat täten Herralle mieluisat.
Haastan sinut tämän matemaattisen pyörityksen tuloksena miettimään oman elämäsi etiikkaa. Kuulutko sinä niihin viisaisiin, jotka tästä luettelosta löytävät sen hengen ja osaavat toimia eettisesti kestävästi silloinkin, kun suoraa kieltoa ei ole. Vai kuulutko sinä kenties niihin, jotka ajattelevat kaiken olevan sallittua, jos sitä ei ole erikseen kielletty? Mitä luulet, kumpi ajattelu on pitkässä juoksussa kestävämpää?
Pohdittavaa
Luenko Raamatun käskyistä ja kehotuksista sen hengen, joka niissä vallitsee vai tyydynkö kieltosanaan ”älä”?