Vuosia ja taas vuosia sitten aikana, jolloin tein vielä papin työn ohessa ohjelmistosuunnittelijan työtä, minäkin hyödynsin monissa projekteissa SQLite nimistä kevyttä tiedostopohjaista vapaan lähdekoodin lisenssin tietokantamoottoria.

SQLite blessing – sinua siunaten…

Sen lähdekoodiin oli kirjoitettu varsin osuva ”SQLite Blessing” -nimellä tunnettu ohjelmistolisenssi. Normaalisti lisenssissä määritellään käyttöehdot tuotteelle, ohjelmistokirjastolle, rajapinnalle tai lähdekoodille. Tämä varsin laajalti käytetty yleishyödyllinen kirjasto puolestaan kantoi seuraavaa siunauksen nimellä olevaa ’lisenssiä’:

/* 2006 June 7
The author disclaims copyright to this source code.
In place of a legal notice, here is a blessing:
May you do good and not evil.*
May you find forgiveness for yourself and forgive others.
May you share freely, never taking more than you give.
*/

Tämä lisenssi on aiheuttanut usealle lainoppineelle harmia, kun he ovat joutuneet miettimään, voiko näin ’lisenssoitua’ koodia käyttää osana omaa tuotetta. Vapaasti suomennettuna lisenssi kuuluu näin:

”Tekijä ei pidätä oikeutta tähän lähdekoodiin. Oikeudellisen tiedonannon sijasta tässä on siunaus:
– Tehkäätte hyvää ettekä pahaa.
– Löytäkäätte anteeksianto itsellenne ja antakaa anteeksi muille.
– Jakakaatte vapaasti, älkää koskaan ottako enempää kuin annatte.”

Tämä lisenssi asettaa minut lukijana arvioimaan suhdettani elämään, vaikka teksti onkin kirjoitettu siunauksen muotoon niin kuin sen nimi ”SQLite Blessing” jo antaa selkeästi ymmärtää.

Kun tämän lisenssin ensimmäistä kertaa näin, ajattelin, että olisipa se hienoa, jos kaikki palveluehdot, lisenssit ja muut kirjoitettaisiin siunauksiksi eikä oikeudellisina asiakirjoiksi siitä, mitä ei saa tehdä tai mikä sallitaan. Käytännössä tällainen idealismi ei yleensä toimi, koska käyttöehdot suojaavat samalla myös tekijää käyttäjien esittämiltä vaatimuksilta.

Tämä esittämäni siunaus on siinä nerokas, että vaikka siinä ei vaadita mitään, niin siunauksen muotoon kirjoitettuna se laittaa minut miettimään omaa suhtautumistani. Löydänkö saman reiluuden omasta asenteestani, mitä tämä minulle tuntematon hyväntekijä on päättänyt osoittaa minulle.

Uuden elämän käyttöehdot

Jos meillä ihmisillä ei ole uskallusta tehdä hyvää ilman oikeudellista suojaa toinen toisiemme vaateita nähden, meidän Herramme tekee niin. Hän näet kykenee vastaamaan jokaiseen vaateeseemme, jos meillä sellaisia edes voi olla häntä kohtaan.

Ja kun mietin tätä uutta elämää Kristuksessa, jonka minäkin olen saanut vastaanottaa, niin siihen liittyy samalla tavalla ”SQLite Blessing” kaltainen siunaus, joka asettaa minut puntaroimaan omaa suhtautumista lähimmäiseeni suhteessa siihen, miten Herrani on päättänyt suhtautua anteeksiantavasti ja ymmärtäväisesti minua kohtaan.

Jeesuksen ’sopimus’ kanssamme on vähän samanlainen. Sekään ei velvoita sopimusehdon tapaan, mutta sekin antaa siunauksena ymmärtää, mikä minulle olisi parasta. Herra Jeesus antaa meille täyden syntien anteeksiannon. Hän on tehnyt rauhan Jumalan kanssa ja antanut meille uuden elämän Pyhän Hengen läsnäolossa.

Itsetutkisteluun kannustavassa siunauksessa Herra pyytää vain, että mekin teemme hyvää:

”Kun meillä vielä on aikaa, meidän on siis tehtävä hyvää kaikille, mutta varsinkin niille, joita usko yhdistää meihin.” (Gal. 6:10)

Tämän lisäksi hän kehottaa meitä jo oman itsemme ja hyvinvointimmekin tähden anteeksi antamaan niin kuin meillekin on annettu anteeksi:

”Ja anna meille velkamme anteeksi, niin kuin mekin annamme anteeksi niille, jotka ovat meille velassa.” (Matt. 6:12)

Ja samasta syystä, eli omaksi parhaaksemme, hän vielä kehottaa meitä rakastamaan toisia niin kuin hän rakastaa meitä:

”Minä annan teille uuden käskyn: rakastakaa toisianne! Niin kuin minä olen rakastanut teitä, rakastakaa tekin toinen toistanne.” (Joh. 13:34)

Ja näiden Jeesuksen ’käyttöehtojen’ kauneus on siinä, että vaikka me emme eläisi näiden ehtojen mukaan, saamme me silti siunauksen. Tässä on juurikin siunauksen ja poissulkevan ehdon ero. Me saamme ehdoitta, vaikka emme itse kykenisi noudattamaan samoja periaatteita kuin lahjan antaja noudattaa meitä kohtaan.