Vanhassa lastenlaulussa lauluntekijä kysyy: ”Keitäs te ootte te pienet poijaat, kun en ma tunne teitä?”. Myös raamatunlukija joutuu kysymään tätä samaa kysymystä usein, kun hän tutkii vaikea selkoisia tekstejä. Tällöin hän monesti joutuu miettimään, kenestä tekstissä on kyse.
Kysymys ”Keitä he ovat?” toistuu erityisen usein luettaessa Ilmestyskirjaa tai Danielin kirjaa, jotka ovat vaikeaselkoista apokalyptista kerrontaa, jossa käytetään symboleita kuvaamaan reaalimaailman asioita, tehtäviä ja tapahtumia. Moni on pohtinut esimerkiksi Ilmestyskirjan pedon henkilöllisyyttä puhumattakaan muista antikristuksista. Ilmestyskirja herättää mielenkiintoa lukijassa myös kuvaamalla kymmentä kuningasta lohikäärmeen sarvina ja Kristuksesta luopunutta kirkkoa porttona. Vaikka tiedämme symbolien edustavan näitä asioita, joudumme edelleen kysymään tekstiltä niiden henkilöllisyyttä, jos tahdomme tarkemmin tietää, kenestä on kyse. Nämä meille hämärän peittoon jäävät symbolit saavatkin monet kysymään kerta toisensa jälkeen: ”Keitä he ovat?” Tästä on kyse myös tämänkertaisen tekstin kohdalla.
Katse tekstiin
Tekstimme tulee sekin Ilmestyskirjasta. Se sijoittuu kuudennen ja seitsemännen sinetin avaamisen väliin, jolloin Johanneksen huomio siirtyy hetkeksi maailmantapahtumista Jumalan valtaistuinsalissa olevaan valkeavaatteiseen joukkoon.
”Tämän jälkeen näin suuren kansanjoukon, niin suuren, ettei kukaan kyennyt sitä laskemaan. Siinä oli ihmisiä kaikista maista, kaikista kansoista ja heimoista, ja he puhuivat kaikkia kieliä. He seisoivat valtaistuimen ja Karitsan edessä yllään valkeat vaatteet ja kädessään palmunoksa … Yksi vanhimmista kysyi minulta: ’Keitä nämä valkeavaatteiset ovat? Mistä he ovat tulleet?’ Minä vastasin: ’Herra, sinä sen tiedät.’ Hän sanoi minulle: – Nämä ovat päässeet suuresta ahdingosta. He ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä. Sen tähden he ovat Jumalan valtaistuimen edessä ja palvelevat häntä hänen pyhäkössään päivin ja öin, ja hän, joka istuu valtaistuimella, on levittänyt telttansa heidän ylleen. Nälkä ei heitä enää vaivaa, ei jano, enää ei heitä polta aurinko eikä paahtava helle. Karitsa, joka on valtaistuimen edessä, kaitsee heitä ja vie heidät elämän veden lähteille, ja Jumala pyyhkii heidän silmistään kaikki kyyneleet.” (Ilm. 7:9,13-17)
Esitämmekin nyt tekstille jo tutuksi käyneen kysymyksen: ”Keitä he ovat?” Sama kysymys esitetään tekstissä Johannekselle yhden ’vanhimman’ suulla: ”Keitä nämä valkeavaatteiset ovat? Mistä he ovat tulleet?” (Ilm. 7:13). Kysyjä varmastikin tiesi vastauksen kysymykseensä itsekin, mutta hän tiedusteli asiaa Johannekselta, jotta hänkin tulisi tietoiseksi valkeavaatteisesta joukosta.
Juutalaiset opettajat esittivät oppilailleen monesti kysymyksiä, joihin oppilaat eivät voineet mitenkään tietää vastausta. Tällöin oppilaan tuli vastavuoroisesti esittää kysymys opettajalleen. Menettely herätti oppilaan erityisen tärkeän opetuksen kuuloon, koska opettajan tarkoitus oli näin tehdessä ohjata oppilas korkeampaan tietämykseen asiasta. Vanhin käytti samaa tekniikkaa kiinnittääkseen Johanneksen huomion erityisen tärkeään väkijoukkoon. Katsotaanpa siis, mistä tämä valkeavaatteinen joukko oli tullut ja mitä he tekivät nyt. Sen jälkeen voimme vastata myös kysymykseen ”Keitä he ovat?”
Mistä he tulevat?
Lukemattoman suuri valkeavaatteinen joukko on koottu ”kaikista maista, kaikista kansoista ja heimoista, ja he puhuivat kaikkia kieliä”. Vaikka he ovat rodullisesti, kielellisesti ja kulttuurillisesti hajanainen joukko, heitä kaikkia yhdistää ainakin kolme asiaa: 1) heidät on puettu valkeisiin vaatteisiin, 2) he ovat Jumalan valtaistuimen edessä ja 3) he palvovat Jumalaa päivin ja öin. He ovat Jumalan valittu joukko.
He paitsi kuuluivat Jumalan valittuihin, he myös tulivat samasta ’paikasta’ eli ”suuresta ahdingosta”, josta mm. Daniel ja Jeesus kertovat enemmän:
”Ja tulee ahdistuksen aika, jonka kaltaista ei ole ollut siitä alkaen, kun kansoja on ollut, aina tuohon aikaan saakka. Mutta sinun kansasi pelastuu, pelastuu jokainen, jonka nimi on kirjoitettu kirjaan.” (Dan. 12:1b)
”Ahdinko on oleva niin suuri, ettei sellaista ole ollut maailman alusta tähän päivään asti eikä tule koskaan olemaan. Jos sitä aikaa ei lyhennettäisi, yksikään ihminen ei säästyisi. Mutta valittujen tähden se aika lyhennetään.” (Matt 24:21,22)
Mitä sitten suuren ahdingon aika tarkoittaa, siitä on erilaisia tulkintoja. Toiset arvelevat sen viittaavan erityiseen vaivan aikaan aikojen lopussa, jolloin pahuus yltyy huippuunsa Saatanan perustaessa maanpäälle laittomuuden valtakunnan (vastakohta Jumalan vanhurskauden valtakunnalle). Jotkut taas tulkitsevat ahdingon ajan tarkoittavan yleisesti seurakunnan aikaa, koska kristillinen seurakunta on ollut vainottu eri puolella maailmaa koko historiansa ajan.
Olet asiasta kumpaa mieltä tahansa, se ei muuta tämän raamatunpaikan kirkkainta sanomaa, koska joka tapauksessa tämä joukko on tullut suuresta ahdistuksesta. Viesti tästä valkeapukeisesta joukosta ei ole synkkä, vaikka ahdingon aika kuulostaa pelottavalta korviimme. Daniel ja Jeesus käyttävät tästä joukosta kauniita nimityksiä, sillä he kutsuvat heitä valituiksi, joiden nimet on kirjoitettu elämänkirjaan.
He ovat tulleet nälän, janon ja polttavan auringon piinaamasta ahdingon ajasta, mutta nyt kaikki on jo toisin:
”Nälkä ei heitä enää vaivaa, ei jano, enää ei heitä polta aurinko eikä paahtava helle. Karitsa, joka on valtaistuimen edessä, kaitsee heitä ja vie heidät elämän veden lähteille, ja Jumala pyyhkii heidän silmistään kaikki kyyneleet.” (Ilm. 7:16-17)
Ilmestyskirjan kuvaus Jumalan hyvyydestä tätä valkeapukeista joukkoa kohtaan kuulostaa paljolti samalta kuin Jesajan kirjan ennustus samasta aiheesta:
” Eivät he näe nälkää, ei heidän tule jano, ei heitä ahdista helle eikä auringon polte, sillä heitä ohjaa heidän armahtajansa, joka vie heidät lähteiden ääreen.” (Jes. 49:10)
Valkeapukuisten joukko on vapautettu täysin tähän elämään kuuluvista koetuksista. Heillä ei ole enää täyttymättömiä toivomuksia. He saavat nähdä Jumalan ja palvella häntä hänen pyhäkössään päivin ja öin. He saavat elää ikuisesti Jumalan läsnäolossa ja huolenpidossa, sillä Jumala ”on levittänyt telttansa heidän ylleen”.
Keitä he ovat?
Nyt tiedämme, mistä suuri valkeapukeinen joukko tulee ja mikä on heidän osansa Jumalan pelastussuunnitelmassa. On korkea aika kysyä sama kysymys, jonka vanhin esitti Johannekselle: ”Keitä nämä valkeavaatteiset ovat?”.
Kuten aiemmin totesimme, he tulevat kaikista kansoista ja kulttuureista. Heillä kaikilla on ”yllään valkeat vaatteet ja kädessään palmunoksa”. Valkoinen vaate symboloi siunausta ja puhtautta; valkoinen vaate vaadittiin, jotta henkilö saattoi lähestyä Jumalaa hänen valtaistuinsalissaan. Palmun oksat taas liittyvät Israelissa ilon juhlaan – niillä juhlistettiin voittajien kulkuetta (vrt. Jeesuksen ratsastus aasilla Jerusalemiin). Nämä valkeavaatteiset olivat siis voittajia, jotka kaikki oli puettu Jumalan vanhurskaudella (ihmisestä sana vanhurskaus tarkoittaa ’Jumalalle kelpaava’), jotta he saattoivat palvella häntä.
Hyvä on, tiedämme valkeapukeisten olevan eri kansoista koottu Jumalan vanhurskauteen puettu voittajien joukko. Lisäksi on ilmeistä, että tuo valkea vaatetus on ehto lähestyä Jumalaa. Tätä tarvetta ’pukea asiaan kuuluva asustus’ ennen Jumalan valtaistuinsaliin astumista kuvaa osuvasti Jeesuksen vertaus kuninkaanpojan häistä:
”Kun kuningas tuli sisään katsomaan juhlavieraitaan, hän näki siellä miehen, jolla ei ollut hääpukua. Hän kysyi tältä: ’Ystäväni, kuinka saatoit tulla tänne ilman häävaatteita?’ Mies ei saanut sanaa suustaan. Silloin kuningas sanoi palvelijoilleen: ’Sitokaa hänet käsistä ja jaloista ja heittäkää ulos pimeyteen. Siellä itketään ja kiristellään hampaita. Monet ovat kutsuttuja, mutta harvat valittuja.” (Matt. 22:11-14)
Kuten sanottu, monet ovat kutsutut Jumalan valtakuntaan, mutta vain ne, jotka ovat pukeneet päälle Jumalan vanhurskauden vaatteen, ovat valittuja.
Mistä he saivat vaatetuksensa? – Ilmestyskirja sanoo, että he olivat pesseet likaiset vaatteensa. Kuten tiedät pesemisellä ja pesemisellä on eroa. Jos pesen likaiset vaatteet kylmällä vedellä, on tulos paljon kehnompi kuin jos pesen ne kuumalla vedellä ja pesuaineella. Pyykin pesussa ei ole tärkeintä ’peseminen’, vaan se millä pestään. Tämä voittajien joukko on pessyt vaatteensa lumivalkeaksi, mutta olennaista ei ole se, että he ovat yrittäneet valkaista vaatteensa, vaan se millä he ovat vaatteensa pesseet. Tärkeintä on, että ”he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä. ”. Vain Karitsan, Jeesuksen Kristuksen, veri voi pestä ihmisen puhtaaksi synnistä. Teksti sanoo, että ”Sen tähden he ovat Jumalan valtaistuimen edessä…”, jossa ’sen tähden’ tarkoittaa nimenomaan Jeesuksen Kristuksen veren voimaa pestä ihminen niin puhtaaksi, että hän on kelvollinen Jumalalle. Tämä on se suuri opetus, jonka ’vanhin’ halusi Johanneksen muistavan.
Mikään muu kuin Kristuksen vuodatettu sovintoveri ei pysty tekemään ihmistä kelvolliseksi lähestymään Jumalaa. Vaikka kuinka yrittäisit ’pestä’ itsesi puhtaaksi hyvillä teoilla, askeesilla tai vaikkapa rukoilemalla ja lukemalla Raamattua, sinun ’vaatteesi’ eivät tule riittävän puhtaiksi, jotta jonain päivänä ” seisot valtaistuimen ja Karitsan edessä ylläsi valkeat vaatteet ja kädessäsi palmunoksa”.
Vain Jeesuksen Kristuksen veri pystyy pesemään sinut kyllin puhtaaksi. Jeesuksessa Kristuksessa sinä olet pesty puhtaaksi ja saat lähestyä Jumalaa puhtaan valkein vaattein. Ainoastaan Jeesus voi tehdä sinusta Jumalalle kelpaavan ’valkeapukeisen voittajan’. Uskomalla Herraan Jeesukseen sinä pelastut. Ota Jeesus vastaan henkilökohtaisena Vapahtajanasi jo tänään, ja tunnusta uskosi, kuten Martta teki:
”Jeesus sanoi: ’Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, saa elää, vaikka kuoleekin, eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko tämän?’ ’Uskon, Herra’, Martta vastasi, ’minä uskon, että sinä olet Messias, Jumalan Poika, jonka oli määrä tulla maailmaan.'” (Joh. 11:25-27)
Pohdittavaa
Onko minut puettu valkeisiin vaatteisiin?