Sanon sinulle: ”Kristus nousi kuolleista”. Ja sinä vastaat: ”Totisesti nousi”. Tätä kutsutaan pääsiäistervehdykseksi. Tervehdystä käytetään kirkollisessa perinteessä arkisten tervehdysten sijaan aina pääsiäissunnuntain aamusta helatorstaihin saakka.
Tämän perinteen juuret ovat vuosituhantisessa pääsiäisyön messun liturgiassa. Tervehdys viittaa Luukkaan evankeliumin sanoihin, joilla opetuslapset ylösnousemuksen päivän iltana ’tervehtivät’ Emmauksen tieltä saapuneita:
”Herra on todella noussut kuolleista! Hän on ilmestynyt Simonille.” (Luuk. 24:34)
Vaihtoehtoisesti pääsiäistervehdyksen tarina voidaan johtaa ylösnousemuksen ensitodistajan, Magdalan Marian, sanoiksi. Tähän liittyy vanha kirkollinen legenda punaisesta munasta. Jos olet tutustunut ikonitaiteeseen, olet huomannut Magdalan Mariaa esittävissä ikoneissa punaisen munan hänen oikeassa kädessään. Sekä punaisen munan että pääsiäistervehdyksen juuret ovat samassa kertomuksessa.
Legenda punaisesta munasta
Kertomus punaisesta munasta lienee viisainta aloittaa sieltä, mistä Magdalan Marian palvelutyö apostolien vertaisena evankelistana alkoi.
Maria oli ensimmäinen, jolle ylösnoussut Kristus ilmestyi. Hän oli myös ensimmäinen, jolle Vapahtaja pääsiäisaamun hämärässä puhui. Luetaan tämä evankeliumista Johanneksen mukaan:
”Tämän sanottuaan hän {Maria} kääntyi ja näki Jeesuksen siinä seisomassa mutta ei tiennyt, että se oli Jeesus. Jeesus sanoi hänelle: ”Nainen, mitä itket? Ketä etsit?” Maria luuli häntä puutarhuriksi ja sanoi: ”Herra, jos sinä olet vienyt hänet pois, sano minulle, minne olet pannut hänet, niin minä haen hänet.” Silloin Jeesus sanoi hänelle: ”Maria!” Maria kääntyi ja sanoi heprean kielellä: ”Rabbuuni!” (Joh. 20:14-16a)
Nimitän Mariaa apostolien apostoliksi, koska hän ylösnousemuksen ensitodistajana välitti ilosanoman ylösnousemuksesta apostoleille.
Maria oli tämän jälkeenkin varsin näkyvä hahmo ”Jeesus Nasaretilaisen lahkossa”. Perimätiedon mukaan hänen matkansa kulkivat Kristuksen taivaaseenastumisen jälkeen lopulta Rooman kaupunkiin, missä hän julisti evankeliumia.
Maria oli tiettävästi varakkaasta suvusta ja tunnettu myös ’paremmissa piireissä’, mikä avasi hänelle ovet aina keisari Tiberiuksen hoviin asti. Tiberius oli näet utelias kuulemaan paitsi ”nasaretilaisen lahkosta” myös Mariasta.
Ja kävi niin, että Maria sai kutsun hoviin. Tavan mukaan hallitsijalle kuului tuoda tuliaisiksi arvokkaita lahjoja. Rikkaat antoivat kalleuksia, mutta köyhät tietty vain sen, mihin heillä oli varaa.
Marian kallein aarre oli hänen uskonsa ylösnousseeseen Kristukseen. Se olisi hänen lahjansa. Tuliaiseksi hoviin hän otti mukaan kuitenkin myös kananmunan, jonka hän sitten ojentaisi keisarille lahjaksi.
Maria kumartui ja ojensi etiketin mukaisesti kämmenellään munan keisari Tiberiusta kohti ja tervehti häntä kunnioittavasti sanoen:
”Kristus nousi kuolleista!”
Tiberius ei ymmärtänyt eikä uskonut Marian viestiä. Hän purskahti nauruun ja vastasi Marialle varsin halveksivaan sävyyn:
”Miten kukaan voisi ikinä nousta kuolleista? Se on täsmälleen yhtä mahdotonta kuin se, että tuo valkoinen muna muuttuisi punaiseksi.”
Vaan kun Tiberius oli hädin tuskin sanonut sanottavansa, muna Magdalan Marian ojennetulla kämmenellä alkoi muuttaa väriään kunnes se oli muuttunut kauttaaltaan kirkkaan veren punaiseksi.
Entä mitä sitten tapahtui? Kertomukselle on useampi vaihtoehtoinen loppu. Joidenkin mukaan keisari olisi Marian pyynnöstä rangaissut Pilatusta, kun taas toiset kertovat Marian saaneen tämän jälkeen todistaa ylösnousemuksesta koko keisarilliselle juhlaväelle. Tiberiuksen reaktiosta tämän jälkeen ei ole mainintaa.
Loppuakin oleellisempaa
Mitä sitten Tiberiuksen juhlissa tapahtui tai miten Magdalan Marian elämä apostolien vertaisena jatkui tuosta päivästä eteenpäin – se on mielestäni sivuseikka. Tärkeämpää on miettiä, mitä sinä vastaat Marian tervehdykseen?
Mikä on sinun ensimmäinen reaktiosi, kun kuulet sanat ”Kristus nousi kuolleista!”? Täyttääkö sydämesi riemu niin kuin Marialla, kun hän kohtasi ylösnousseen Herran tämän haudalla? Vai ovatko ajatuksesi kenties jotain saman suuntaista, mitä keisari Tiberius vastasi Marian tervehdykseen?
Ylösnousemus on ihme. Se on suurempi ihme kuin kananmunan muuttuminen verenpunaiseksi. Kristuksen ylösnousemuksessa on tänäänkin uuden elämän voima. Sama elämä – mitä Maria tarjosi keisarille – on tänään sinun kättesi ulottuvilla.
Ja tänään on sinun ja minun vuoro vastata tuohon tervehdykseen. Millaisen vastaanoton pääsiäistervehdys ”Kristus nousi kuolleista!” saa sinun sydämessäsi? Ehkä sinunkin huulillesi nousee sydämen syvyydestä hiljainen mutta riemullinen ”Totisesti nousi!”
Ystäväni, ”Kristus nousi kuolleista!”