Takaisin alkuun


Brander-blogi

- "Ehkä onkin niin, että elän vain kerran..."

Arkistot kuukauden mukaan: syyskuu 2023

Logos-elementti

Johanneksen evankeliumi aloittaa kerronnan kauempaa kuin muut Uuden testamentin evankeliumit.

Hihnassa olen, mutta rajoittaako se vai avaako se mahdollisuuksia? (Kuva Claudia_Letz Pixabaystä)

Markus aloitti Johannes Kastajasta, Matteus ja Luukas puolestaan jäljittivät Jeesuksen juuret sukuluetteloiden kautta ihmissuvun syntyyn. Johannes jäljitti Jeesuksen lähtökohdat ikuisuuteen – se on aikaan ennen aikaa ja aina sen ulkopuolella. Evankeliumin alku kuuluu näin:

”Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala. Jo alussa Sana oli Jumalan luona. Kaikki syntyi Sanan voimalla. Mikään, mikä on syntynyt, ei ole syntynyt ilman häntä. Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valo. Valo loistaa pimeydessä, pimeys ei ole saanut sitä valtaansa. ” (Joh. 1:1-5)

Tällä valinnalla Johannes painotti Jeesuksen jumalallista alkuperää ja jumaluutta. Johannes käytti Jeesuksesta termiä …

Lisää...

Maailma vihaa teitä

Noin kaksituhatta vuotta sitten syntynyt seurakunta on tänään suurempi kuin koskaan aiemmin. Näin huolimatta siitä, että se on historiansa aikana kohdannut merkittävää vainoa ja avointa vihaa.

Vihaa ja torjuntaa monella tasolla (Kuva Fábio Almeida de Oliveira Adônes Pixabaystä).

Eikä tämä ole muuttunut. Edelleen seurakunta kohtaa vihaa ja järjestäytynyttä vainoa. Vaikka monissa maissa seurakunta saa toimia vapaasti kohtaamatta yhteiskunnallista vainoa, lähes kaikkialla seurakunta joutuu kohtaamaan maailman hyljeksintään vähintään yksilötason vihamielisyytenä.

Tämänkertainen Johanneksen evankeliumin teksti on lohdutuksen sana jokaiselle, joka kokee olevansa vainottu tavalla tai toisella. Teksti avaa ja selittää taustaa Johanneksen teksteissä useasti toistuvalle kehotukselle: ”Älkää ihmetelkö, veljet, jos maailma teitä vihaa.(1. Joh. 3:13). Luetaanpa.

Jos maailma vihaa teitä, muistakaa, että ennen teitä se on …

Lisää...

Kategoria Jori, Saarnat | Avainsanat , , , , , , |

Luopuisinko, jos Herra kysyy?

Nostetaan esiin tuttu teksti, jossa rikas nuorukainen lähestyy Jeesusta kysellen, mitä hänen pitäisi tehdä, että hän perisi ikuisen elämän (Matt. 19:16-22).

Tämäkö se vain olisi rakasta? Voisiko esteeksi tulle myös jokin muu? (Kuva 🌸♡💙♡🌸 Julita 🌸♡💙♡🌸 Pixabaystä)

Suomalaiset raamatunkäännökset otsikoivat tekstijakson näin: ”Voiko rikas pelastua?”, ”Rikas nuorukainen” ja ”Neuvoo rikasta nuorukaista”.

Keskustelu menisi monen meidän kohdalla enemmän tai vähemmän samalla kaavalla, jos emme nuorukaisen tavoin tietäisi keskustelevamme Jumalan Pojan kanssa. Luulen, että meiltäkin löytyisi monta hyvää syyttää väittää vastaan, että miksi meidän tapamme kyllä kelpaa. Lainaan tähän käydyn keskustelun häkellyttävän lopun:

”Jeesus sanoi hänelle: ”Jos tahdot olla täydellinen, niin mene ja myy kaikki, mitä sinulla on, ja anna rahat köyhille. Silloin sinulla …

Lisää...

Oikea todistaja

Todistaminen on monelle tieteestä tuttu termi. Usein jokin ilmiö on sangen helppo kuvata tai jopa soveltaa käytäntöön, mutta ilmiön todistaminen joksikin, mitä sen sanotaan olevan, ei ole lainkaan niin mutkatonta.

Joskus silminnäkijä päätyy todistajaksi. (Kuva F. Muhammad Pixabaystä)

Erityisesti matematiikassa sen oppi huomaamaan. Oli sangen helppoa soveltaa opittua kaavaa tai lainalaisuutta, mutta sen todistaminen varmasti toimivaksi vaati huomattavasti suuremman ponnistuksen. Todistamisen tarkoitus on vakuuttua siitä, että havainnot tukevat sitä, mitä niiden oletetaan olevan.

Vastaavasti todistuksia ja todistajia on käytetty oikeudessa jo monet maailman ajat. Todistajalta ei kysytä mielipidettä, vaan hänen tehtävänsä on kertoa siitä, miten hän havaitsi tapahtuneen. Oikeutta ei kiinnosta ensisijaisesti todistajan omat ajatukset, vaan todellisuus niiden takana.

Todistuksella on oma merkityksensä myös hengellisessä kielenkäytössä. Se on tavallaan …

Lisää...

Joka ei ota ristiään…

Suomenkieleen on jäänyt merkillinen sanonta ”ottaa jotakin ristikseen”. Sanomme ”En ota kesämökkiä ristikseni” tai ”Sain sitten perintönä vanhan auton ristikseni”. Liekö sanonnan juuret Matteuksen evankeliumissa:

Kantaa ristinsä… (Kuva brigidamos Pixabaystä)

”Joka ei ota ristiään ja seuraa minua, se ei kelpaa minulle.” (Matt. 10:38)

Oli niin tai näin, jokaisella meillä on ’ristejä’ kannettavana elämässämme. Risti voi olla sairaus, riitaisuutta perheen tai suvun kesken, heikon itsetunnon taakka tai vaikka masennus. Mikä näitä ristejämme yhdistää, on se, että ne ovat aina kanssamme ja monesti ottavat suuren osan huomiotamme.

Kun herään aamulla, kohtaan ristini ja risti kohtaa minut. Saatan toki unohtaa sen hetkeksi, mutta pian se ilmestyy uudelleen eteeni ja vaatii osansa huomiosta. Jos kykenisin pakenemaan …

Lisää...

Sitoa ja päästää

Muistan nuorena isänävähän kateellisena seuranneeni sivusta, kun aikanaan poikakerhoissa minusta seuraava sukupolvi oppi sitomaan kunnolliset pitävät solmut, jotka oli vielä mahdollista avatakin.

Solmuja sitoen ja päästäen (Image by congerdesign from Pixabay)

Minuun tuo taito ei näet koskaan ole tarttunut, vaan käytännössä olen tähän päivään asti joutunut selviämään kahdella solmulla ja niiden variaatioilla: rusetti- eli vetosolmu ja perinteinen umpisolmu. Rusettisolmun saa auki, mutta se ei ole järin pitävä. Umpisolmu taas pysyy, mutta sitä ei saa auki. Ongelmat alkavat siitä, jos minun tarvitsee sitoa solmu, joka kestää vetoa ja on edelleen avattavissa.

Hengellisessä kielenkäytössä kuulee myös puhuttavan sitomisesta ja päästämisestä. Kuulee sidottavan henkivaltoja ja vapautettavan ihmisiä synnin tai henkivaltojen siteistä. Jäin pohtimaan tätä sitomista ja vapauttamista, kun luin päivän evankeliumitekstin, jossa …

Lisää...

On niin kiire… että pysähdyn

Markuksen evankeliumi kuvaa Herraa Jeesusta ennen kaikkea Jumalan palvelijana.

Valtiomies William Wilberforce (kuva Wikipedia)

Evankeliumi kertoo eniten siitä, mitä Jeesus teki, kun taas muissa evankeliumeissa painotetaan esimerkiksi hänen opetuksiaan tai sitä, miten hänessä täyttyi Vanhan testamentin profetiat. Evankeliumia kuvaa hyvin siinä siteeratut Jeesuksen sanat:

”Ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi kaikkien puolesta.” (Mark. 10:45)

Markuksen näkökulma Jeesuksen teoista tasapainottaa käsitystämme Jeesuksen toiminnasta, jotta emme ajattele hänen olleen kuin nykypäivän konsultit ja poliitikot, jotka puhuvat paljon, mutta… Tosin vain lukemalla Jeesuksen teoista, saa hänen ajankäytöstään ehkä liian suorituskeskeisen kuvan. Suo siellä, vetelä täällä.

Lukemalla huolellisesti tekstin kokonaisuutena omassa kontekstissaan, saatamme löytää tutuista ’todisteteksteistä’ mielenkiintoisia uusiakin näkökulmia. Näin ainakin tällä kertaa, kun tekstini on heti evankeliumin lähes …

Lisää...