Takaisin alkuun


Brander-blogi

- "Ehkä onkin niin, että elän vain kerran..."

Arkistot kuukauden mukaan: maaliskuu 2018

Sinussa

Kannan sisälläni syvyyttä.
Kutsua, jonka Sinulta sain.
Haurasta ja niin haavoittuvaa.
Kuitenkin.

Niin täyttä totta.

Niin.
En epäile, ettetkö juuri Sinä olisi asettanut kutsua sisimpääni.
Muutenhan olisin jo luovuttanut,
antanut periksi:
antaa olla.
En voi muuttaa maailmaa.

Niin. En voikaan, en pysty enkä kykene,
en edes halua.

Jos minä muuttaisin maailmaa, niin olisiko se yhtään parempi paikka kuin tänä päivänä?
Tuskin.

Ehkäpä vielä hitusen raadollisempi.
Julmempi.
Kylmempi.

Kiitos, että minun ei tarvitsekaan muuttaa mitään.
Kiitos, että saan asettua olemaan Sinussa.

Vahvana. Täynnä voimaa.
Sinussa vahvana ja Sinun voimallasi varustettuna.
Sinun armostasi.
Ja Sinä asetat minut olemaan.
Katsomaan. Ihmettelemään.
Sinä teet. Sinä vaikutat. Sinä muutat. Sinä rakastat.

Istun kuin junassa, jonka päämäärää en vielä tiedä.
Minä vain olen ja asetun lepoon ja rauhaan.
Ja katselen.

Maisemia, …

Lisää...

Suuri pala taivasta ja pieni pala maata

Ihmettelen.
Miten joku niin pitkään salassa ollut asia voi aueta kuin aivan yllättäen?
Kuin jumiinmennyt kaivonkansi, jota itse olin koittanut avata:
välillä kangella vääntäen, välillä päällä hyppien.
Toisinaan taas unohtaen
ja antaen kannen hautautua mullan peittoon,
aivan kuin sitä ei olisi ollutkaan.
Ja kuitenkin
se on aina ollut siellä,
maan alla, piilossa,
aivan kuin odottamassa, että tulisi löydetyksi.

Eräänä päivänä
eräs minua voimakkaampi
tuli, katkoi ruohon, repi juurineen rikkaruohot,
lakaisi mullankin kannen päältä pois
ja sanoi:

Nyt saa riittää!

Hän raotti hiljaa kantta,
ja kuin aivan hymyillen,
Hän aivan kuin riuhtaisi kannen kokonaan auki ja sanoi:

Minä olen maailman valo,
jotta ne, jotka Minua seuraavat,
saisivat vaeltaa valkeudessa ja vapaudessa,
vailla kiinni jumittuneita kaivonkansia,
jotka eivät halua tulla valkeuteen.

– Elisa

Kategoria Elisa, Kynästäni | Avainsanat , , |

Herra tarvitsee sitä

[Huom! Teksti on kirjoitettu palmusunnuntain tekstiin Mark. 11:1-11]

Palmusunnuntai aloittaa hiljaisen viikon. Silloin muistellaan Jeesuksen kärsimystä ja matkataan viimeisen viikon tapahtumiin alkaen riemullisesta saapumisesta Jerusalemiin, läpi kiirastorstain petoksen ja pitkäperjantain ristinkuoleman aina ylösnousemuksen kirkkauden koittoon. Se on matka elämään; ylösnousemuselämään, jonka tänään jaamme.

Viikon aloittavaa palmusunnuntaita vietetään sen muistoksi, kun Jeesus saapui juhlittuna aasilla ratsastaen Jerusalemiin. Tapauksesta kerrotaan kaikissa evankeliumeissa (Matt. 21:1-11; Mark. 11:1-11; Luuk. 19:28-40; Joh. 12:12-19).

Palmusunnuntain riemua, Scrovegni Chapel.

Sunnuntai on saanut nimensä palmunlehvistä, joita kansa levitti vaatteiden ohella Jeesuksen eteen. Ihmiset huusivat ja lauloivat ”Hoosianna”, mikä on suoraan käännettynä ”oi, auta”, ”oi, pelasta”, mutta ajanlaskun alun aikoihin sitä käytettiin erityisesti riemuhuutona.

Juutalaiselle kohderyhmälle evankeliuminsa suunnannut Matteus siteeraa Jeesuksen …

Lisää...

Kellokeskiviikkona: Kuka petti kenet?

On pääsiäisviikon tiistai-ilta, kun Maria voitelee Jeesuksen hautausta varten (Matt. 26:6-13; Mark. 14:3-9; Joh. 12:2-8). Jeesus lähti Jerusalemista läheiseen Betanian kylään lepäämään ennen varsinaisen pääsiäisjuhlan koittoa kiirastorstaina. Pääsiäisviikon keskiviikon tapahtumista eivät evankelistat kerro, joten Jeesuksen voidaan olettaa levänneen keskiviikon Betaniassa.

Vaikka Jeesus lepäsi pääsiäisviikon ’kellokeskiviikkona’, kaikki eivät kaikki silloinkaan levänneet. Tiistai-iltana Jeesus oli voideltu uhrilampaaksi, mutta jonkun piti valmistaa myös uhrin tie uhrattavaksi – ja se tapahtui joko myöhään tiistain iltana tai keskiviikkona pääsiäisviikolla.

Juudaksen valmistelut

Oli joko myöhäinen tiistai-ilta tai keskiviikkopäivä, kun Juudas Iskariot otti konkreettisen askeleen kavaltaakseen Jeesuksen (Matt. 26:14-16; Mark. 14:10-11; Luuk. 22:3-6). Tässä teksti Luukkaan mukaan:

”Silloin meni Saatana Juudakseen, jota kutsuttiin Iskariotiksi; hän oli yksi kahdestatoista opetuslapsesta. Hän lähti ylipappien ja temppelivartioston päällikköjen luo ja keskusteli heidän …

Lisää...

Onnellisina elämänsä loppuun asti…

Minun lapsuuteeni mahtuu joukko erilaisia satuja. Ja edelleen, kun sittemmin sain armon tulla isäksi, seurasivat sadut elämän tiellä vielä toista vuosikymmentä, kun niitä viidelle lapselle on tullut luettua ja paljon katseltuakin.

Jos satu alkaa usein sanoilla ”Olipa kerran…”, melko usein sadut loppuvat taianomaisiin sanoihin ”Ja he elivät onnellisina elämänsä loppuun asti.” Sana, mikä tekee lauseesta taianomaisen, on ’onnellisina’. Jos jätät sen sanomatta, lause on kertaluokkaa latteampi: ”Ja he elivät elämänsä loppuun asti”. Niin, mitä sitten – niin me kaikki teemme!

Sana ’onnellisina’ tekee eron. Meitä ei kiinnosta kauanko he elivät. Sitähän ei edes sanota; ei ole merkitystä elivätkö he viikon, vuoden, vuosikymmenen vai tuhansia vuosia. Merkitystä on enemmän laatusanalla eli sillä, että he elivät ”onnellisina” – …

Lisää...

Ken sydämet tutkistelee?

Aloitetaan parilla esimerkillä. Olet liikenteessä autolla matkalla tapaamiseen. Olet lähtenyt hyvissä ajoin ja ajat rauhallisesti oman aikataulusi mukaan. Matkalla taustapeiliin ilmestyy auto, joka ohittaa sinut melkoisen tiukassa paikassa ja jatkaa huomattavasti kovempaa vauhtia kuin muu liikenne. Mitä ajattelet?

Matka jatkuu. Tulet kaupunkiin. Olet nousemassa bussiin. Lumella on oksennusta – ihmisen oksennusta – vähän ruuan tähteitä ja tuttu pistävä vatsahappojen tuoksu sukeltaa sieraimiisi. Mitä ajattelet?

Ajattelet kenties kuljettajasta, että siinä se koheltaja ja kaahari taas menee. Kaikki A- ja B-autojen kuljettajat ovat tuommoisia. Kerrassaan vastuuton ihminen! Entä mitä ajattelet oksennuksesta? Tuleeko ensimmäisenä mieleesi juovuksissa hoiperteleva teini tai juoppo, joka on ottanut taas kerran ’vähän liikaa’, eikä osaa edes omasta elämästään huolehtia?

Entäpä jos tilanne onkin niin, että sinä olet tuon kiireisen kuljettajan paikalla. Olet aavistuksen …

Lisää...

Kategoria Hartaudet, Jori | Avainsanat , , , , |