Takaisin alkuun


Brander-blogi

- "Ehkä onkin niin, että elän vain kerran..."

Arkistot kuukauden mukaan: lokakuu 2016

Gideon – Kun ote kirpoaa

Gideonin nimi nousee huulille ensimmäisten joukossa, jos pyydetään luettelemaan Israelin tuomareita. Gideon on yksi Tuomarien kirjan merkittävistä tuomareista ainakin kerronnan laajuuden perusteella. Hänen elämästään kerrotaan peräti kolmen luvun verran.

Gideon ehkä pitäisi muistaa ennen kaikkea voitokkaista sodista midianilaisia vastaan vuosina 1162 – 1122 eKr., mutta moni silti muistaa hänet lähinnä ’villoista’, joilla hän etsi vahvistusta Jumalan lupaukseen (Tuom. 6:36-40).

Tuomarien kirjan luvut 6-7 kertovat Gideonin valmistamisesta tehtäväänsä ja hänen käymistään voitokkaista sodista midianilaisia vastaan. Gideonin elämä antaa monta hyvää opetusta: niin oppia Jumalan tahdon etsijöille (Tuom. 6:36-40) kuin Jumalan matematiikasta, missä heikkous ja vähäisyys muuttuvat Jumalan käsissä hänen nimensä kunniaksi ja suuruudeksi (Tuom. 7:1-8a). Opit eivät kuitenkaan avaudu tekstistä valmiiksi tarjoiltuna, vaan niiden löytäminen vaatii lukijaa tekijää oman taustatyönsä.

Tuomarien kirja, …

Lisää...

Kategoria Hartaudet, Jori | Avainsanat , , , , |

Rakkautena vaikuttava usko

Rakasta lähimmäistäsi kuin itseäsi.

Rakasta lähimmäistäsi kuin itseäsi.

Saarnan alussa kuuluu olla johdantokertomus, jolla herätetään kuulijan tai lukijan mielenkiinto saarnan aiheeseen. Kun aiheena on ’rakkaus’, ei johdantoa tai herätteitä juuri tarvita, koska taikasanan ’rakkaus’ päästessä huulilta mielenkiinto on jo herännyt. Käykäämme siis esileikeittä suoraan asiaan.

Puhun tänään ”rakkautena vaikuttavasta uskosta” ja Jumalan rakkauden kokemisesta päivittäisessä elämässä. Päätekstinä tulee Galatalaiskirjeestä, jota saatan höystää lopuksi muutamalla käytännöllisellä jakeella Roomalaiskirjeestä. Luetaan teksti.

Koska me uskosta olemme saaneet Hengen, odotamme hartaasti, että toivomme toteutuisi ja me saavuttaisimme vanhurskauden. Kristuksessa Jeesuksessa on yhdentekevää, onko ihminen ympärileikattu vai ei. Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko.(Gal. 5:5-6)

Mitä rakkaus on?

Suomenkielen sana ”rakkaus” tai teonsana ”rakastaa” ovat kummatkin varsin vaikeita käsitteitä …

Lisää...

Mene rauhassa

Seurakunnan tarkoitus ei ole jäädä Kirkastusvuorelle – Jumalan läsnäoloon – rakentamaan majaa niin kuin opetuslapset aikanaan tahtoivat tehdä (Matt. 17:1-8; Mark. 9:2-9; Luuk. 9:28-36). Opetuslapset laskeutuivat hekin vuorelta seuraavana aamuna Jeesuksen kanssa (Matt. 17:9; Mark 9:10; Luuk. 9:37), missä heitä odottivat väkijoukot ja lukuisat uskonelämän haasteet. Opetuslasten käytännön luottamusta uskossa ei mitattu tai koeteltu Kirkastusvuorella ’ylisanoina’ tai kokemuksena, vaan vuoren juurella arjessa – siellä missä ovat ihmiset ja vaikeudet.

En tiedä oletko pannut merkille, että monen kirkkokunnan perinteessä jumalanpalvelus tai messu päättyy lähetykseen. Lopussa seurakunta lähetetään maailmaan, jokapäiväiseen elämäänsä. He lähtevät ’Jumalan kohtaamisen keitaalta’ virvoittuneina ja voimaantuneina kuin opetuslapset lähtivät Kirkastusvuorelta. Ja opetuslasten tavoin heidänkin on määrä ’tulla alas vuorelta’ ja jatkaa arjen elämää.

Liturgiassa lähettämissanoina käytetään usein jo vuosisatoja käytössä ollutta …

Lisää...

Olemme tehneet vain sen…

Hyvä ystävä, tahdon siunata sinua ja toivottaa siunattua mikkelinpäivää sinulle.

Kristillisessä perinteessä 400-luvulta lähtien on syyskuun 29. päivänä vietetty Mikkelinpäivää, joka on omistettu arkkienkeli Mikaelille. Vuodesta 1772 lähtien sitä on vietetty ensimmäisenä 29. päivän jälkeisenä sunnuntaina.

Arkkienkeli Mikaelin muistopäivä ajoittuu perinteisesti kesän ja syksyn rajalle, sillä mikkelinpäivään loppui sadonkorjuu. Viimeistään silloin piti sanonnan mukaan olla ”nauriiden olla kuopassa, akkojen tuvassa”, mikä merkitsi, että naiset siirtyivät ulkoa sisätöihin. Lehmät eivät enää olleet laitumella, vaan seisoivat navetassa ’Mikkelin aatosta’ lähtien.

Päivä on alkujaan omistettu ylienkeli Mikaelille. Vanhassa testamentissa Mikael esiintyy enkeliruhtinaana Danielin kirjassa sekä apokryfisessä Ensimmäisessä Eenokin kirjassa (Dan. 10:13,21; Dan. 12:1). Hänet kuvataan enkelimaailman taistelijaenkelinä ja Israelin erityissuojelijana.

Uudessa testamentissa Mikaelia nimitetään ylienkeliksi (Juud. 1:9), joka johtaa ratkaisevaa taistelua saatanaa …

Lisää...

Kategoria Jori, Saarnat | Avainsanat , , , , |

Lisää meille uskoa!

Lyhyt raamatuntekstini on Luukkaan evankeliumin 17. luvusta. Tekstin tilannetta edelsi kiivas keskustelu farisealaisten vastustajien kanssa (Luuk. 16:14) sekä Jeesuksen opetus anteeksiantamisesta (Luuk. 17:1-5).

Apostolit sanoivat Herralle: ”Lisää meille uskoa!” Niin Herra sanoi: ”Jos teillä olisi uskoa edes sinapinsiemenen verran, te voisitte sanoa tälle silkkiäispuulle: ’Nouse juurinesi maasta ja istuta itsesi mereen’, ja se tottelisi teitä.(Luuk. 17:5-6)

Jeesuksen edeltävät opetukset olivat ilmeisesti pysäyttäneet opetuslapset ajattelemaan elämäänsä, minkä vuoksi he pyysivät Herralta ”Lisää meille uskoa!”.

Silkkiäispuu

Silkkiäispuu

Opetuslapset olivat heitä, ketkä tahtoivat sydämestään seurata Jeesuksen opetuksia. Kun he olivat kuunnelleet Jeesuksen opetuksia, kokivat he suurta avuttomuutta, kun he arvioivat elämäänsä Jeesuksen opetusten perusteella

Ehkä opetuslapset kokivat Jeesuksen opetusten edessä olevansa samalla tavoin anteeksiantamattomia ja …

Lisää...

Kategoria Hartaudet, Jori | Avainsanat , , , , |

Barak: Jos tulet kanssani…

Tekstini aloittaa syksyn sarjan Tuomarien kirjasta, jossa tarkastellaan kuuden tuomarin elämää hengellisen johtajuuden näkökulmasta. Sarjan aloittaa parivaljakko Debora ja Barak (Tuom. 4-5). Muut sarjan tuomarit ovat Gideon, Abimelek, Jefta, Simson ja Samgar.

Lyhyesti tuomarien ajasta

Sarjan ensimmäisen osan johdannoksi kerron lyhyesti tuomarien ajasta, jotta tuomarin rooli hengellisenä ja yhteiskunnallisena johtajana avautuu asiaan vähemmänkin perehtyneelle.

Tuomarien aika ajoitetaan Kuningasten kirjassa olevan maininnan perusteella (1. Kun. 6:1) siten, että kuningas Salomon neljäntenä hallitusvuotena olisi kulunut 480 vuotta Israelin erämaavaelluksen loppumisesta. Tällöin tuomarien aika Joosuan jälkeen olisi alkanut noin vuonna 1380 eKr.

Nimitys ’tuomari’ viittaa Israelin johtajiin kansanjohtaja Joosuan ja monarkian välisenä aikana. Tuomarit eivät olleet kuninkaita eivätkä samanlaisia kansajohtajia kuin Mooses ja Joosua olivat. He olivat Jumalan nostamia ’vapauttajia’, jotka vapauttivat koko kansan tai yksittäisen …

Lisää...