Takaisin alkuun


Brander-blogi

- "Ehkä onkin niin, että elän vain kerran..."

Arkistot kuukauden mukaan: tammikuu 2016

Minä olen Ylösnousemus ja elämä

Johannes on koonnut evankeliumiinsa Jeesuksen ’ego eimi’ eli ’minä olen’ -julistuksia vertauskuvalliset seitsemän kappaletta. Tämän kerran tekstin julistus ”ylösnousemus ja elämä” on järjestyksessä viides (Joh. 11:25).

Tekstin viides julistus ajoittuu liittyy Lasaruksen kuolemaan ja kuolleista heräämiseen. Kun Jeesus sai viestin Lasaruksen vakavasta sairaudesta, hän oli noin 50 km matkan säteellä Betaniasta, joka sijaitsi noin kolmen kilometrin päässä Jerusalemista (Joh. 11:18; Mark. 11:1; Luuk. 19:29) Öljymäellä Jerikoon johtavan tien varrella.

Jeesus tiesi jo lähtiessään Betaniaan Lasaruksen kuolleen. Opetuslasten – etenkin Tuomaan – mielestä oli turha lähteä täten enää Juudan Betaniaan, missä heidän kaikkien henki oli uhattuna (Joh. 11:16). He lähtivät silti.

Lasarus.

Lasarus.

Kun Jeesuksen seurue lähestyi kylää, Lasaruksen sisar Martta riensi Jeesusta vastaan. Tämä kohtaaminen Martan kanssa …

Lisää...

Minä olen Tie, Totuus ja Elämä

Johannes on koonnut evankeliumiinsa Jeesuksen ’ego eimi’ eli ’minä olen’ -julistuksia vertauskuvalliset seitsemän kappaletta. Seitsemän on Jumalan luku ja Jumalan nimen kanssa olemme tekemisissä myös ’ego eimi’ -julistuksen kanssa. Tekstin julistus ”tie, totuus ja elämä” on järjestyksessä kuudes (Joh. 14:6).

Kreikankielisessä tekstissä Jeesus käyttää puheessa sanoja ’ego eimi’ sen sijaan, että hän puhuisi käyttäen tavanomaista lyhyempää ilmausta ’eimi’ eli ’olen’. Pidempi ’ego eimi’ oli arkikielessä epätavallinen harvoin käytetty ilmaus, mikä entisestään korostaa sanaparin eritysmerkitystä. Johannes viittaa sillä Jumalan itseilmoittamaan nimeen ’Jahve’ eli ”minä olen”. Jeesuksen aikaan paljon käytetty Vanhan testamentin kreikannos eli Septuaginta (LXX) kääntää Jumalan nimen hepreankielisestä samalla ilmaisulla esimerkiksi seuraavassa tutussa kohdassa:

Jumala sanoi Moosekselle: ’Minä olen se joka olen.’ Hän sanoi vielä: ’Näin …

Lisää...

Kategoria Hartaudet, Jori, Sarjat | Avainsanat , , , , , |

Rakkaus ei tee eroa

Jaakobin kirje on luonteeltaan varsin käytännöllinen – jopa niin käytännöllinen, että sitä on aikojen saatossa syytetty lakihenkiseksi. Kirkkoisistä esimerkiksi Luther arvioi Jaakobin kirjeen Raamattuun kuulumattomaksi ’olkikirjeeksi’, joka ei ole lainkaan inspiroitua tekstiä. Nimityksellä ’olkikirje’ hän tarkoitti, että kirje oli olkien tavoin sopiva ainoastaan poltettavaksi. Se, että kirje on edelleen kirkkoraamatussa, todistaa kuitenkin siitä, että myöhemmin Luther löysi Jaakobin kirjeen sanoman ytimen.

Käytännöllisyys näkyy Jaakobin kirjeessä myös kirjeen suorapuheisessa nuotissa. Kirjoittaja nimittäin nostaa rohkeasti ’kissan pöydälle’ epäkohdissa ja vie lukijan parannuksen paikalle. Henkilökohtaisesti pidän Jaakobin ’pohjalaisesta’ tyylistä puhua asiat halki ja pinoon, koska eipä sitä kasvua tapahdu, jos ei koskaan tee kipeää. Tämä riittäköön pehmeälaskuksi kirjeen ’kovaan’ tekstiin.

Rakkaus ei erottele

Rakkaus ei erottele

Kirjeen toinen luku käsittelee ihmissuhteita seurakunnassa (Jaak. 2:1-13). Tahdon …

Lisää...

Keskusteluja

Pidän kiireettömästä kahdenkeskisestä dialogista kasvokkain. Monet elämäni käännekohdat ovat lähteneet liikkeelle kahdenkeskisestä keskustelusta, jossa kummatkin ovat läsnä ja etsivät yhteistä ymmärrystä.

Pidän hyvistä puheista. Suosittu amerikkalainen Ted-talk kuuluu suosikkeihini. Se on tällä hetkellä ainoa sarja, mitä jaksan mediasta seurata edes kerran kuukaudessa tahtiin. Ted-talk ei ole väriä ja loistetta, vaan siinä valokeilassa on yksi ihminen. Puhujat kertovat lyhyesti niistä asioista, joille he ovat elämänsä omistaneet ja joille heidän sydämensä palaa.

Hyvä puhe ei silti muuta mitään; se pitää kuulla, ottaa vastaan ja mieluusti jakaa. Tässä olemme taas dialogin äärellä. Vaikka pidän puheista ja keskustelusta, en pidä lainkaan puhelimesta, sähköpostista tai sosiaalisesta mediasta keskustelun välineenä. Ne ovat kelvollisia välineitä tiedon välittämiseen, mutta eivät keskusteluun.

Sosiaalisen median keskustelu on usein puhumista puhumisen vuoksi tai jatkuvia tiedonantoja …

Lisää...

Kategoria Hartaudet, Jori | Avainsanat , , , , , , |

Ultraajan vuosi 2016

 

Kuvaavaa joulukuussa alkaneen uuden treenikauden osalta on se, että vasta nyt siitä tänne blogiin kirjoittelen. Treenit ovat kyllä käynnistyneet suunnitelman mukaisesti ja pääsääntöisesti kaikki keskeiset harjoitukset on kyllä tehtykin.

Ohessa on linkki tämän kevään treenisuunnitelmaan, joka siis tähtää 12 h juoksuun toukokuussa.

Talven juoksutunnelmia.

Talven juoksutunnelmia.

Jorin harjoitusohjelma 12h juoksuun

Elämä ei kuitenkaan ole mennyt aivan niin kuin olin suunnitellut. Tarkoitus oli alkaa käydä seuran harjoituksissa ja hyödyntää halliaikoja vetoharjoitusten tekemiseen. Toisin kävi – aika ja tarmo eivät ole riittäneet. Säät ovat kuitenkin olleet kohtuullisen suotuiset, joten harjoitukset on tehty ainakin sinne päin. Paras terä nopeusharjoittelusta on kuitenkin jäänyt.

Terveenä olen saanut kuitenkin olla. Pientä vaivaa on ollut polvessa ja kantapäässä. Uutena ovat tulleet alavatsan kivut juostessa. Vaikuttavat olevan jotain lihasvaivoja …

Lisää...

Kaiken loppu on lähellä

Ekumeenisen rukousviikon seitsemännen päivän otsikko on ”vieraanvaraisia rukoukselle”. Päivän epistolateksti tulee ensimmäisestä Pietarin kirjeestä (1. Piet. 4:7b-10). Valittu sitaatti sopii oivasti otsikkoon.

Sitaatti on kuitenkin reväisty Pietarin kirjeen alkuperäisestä tekstikokonaisuudesta (1. Piet. 4:7-11) siten, että etenkin ilman sen aloittavaa lausetta teksti jää aavistuksen torsoksi ja hampaattomaksi. Pietarin avaussanat paitsi yhdistävät tekstin aiempaan kerrontaan, ne antavat tekstille pontta, joka pakottaa meidätkin lukijoina aivan eri tavalla miettimään hänen kehotustensa syvyyttä.

Pietari aloittaa tekstin varsin painavilla sanoilla: ”Kaiken loppu on lähellä.” Haluan pysähtyä hetkeksi tähän ennen kuin jatkan pidemmälle tekstissä.

Kaiken loppu on lähellä”

Mitä sinulle tuo mieleen tämä Pietarin ’pelinavaus’? Mieti hetki niitä tunnelmia, jotka välittyvät sinulle, jos aloitan keskustelun kanssasi sanoilla ”kaiken loppu on lähellä”. Vahva aloitus …

Lisää...

Jumalan lahjat ja antimet

Jumalan antimista ja lahjoista puhuutämän kerran Johanneksen evankeliumista tuleva teksti, jossa kerrotaan Jeesuksen ensimmäisestä tunnusteosta Kaanaan häissä. Se on juurikin se tuttu kertomus, jossa Jeesus muuttaa veden viiniksi, minkä apostoli Johannes nimeää ensimmäiseksi ihmeeksi.

Luetaanpa Johanneksen teksti heti alkuun muistin virkistämiseksi, koska käytän sitä tässä esimerkkinä Herran lahjojen laadusta. Kuljemme tekstin puitteissa eteenpäin ja tarkastelemme Jumalan lahjojen olemusta.

Kertomus Kaanaan häistä on havainnollinen ja konkreettinen teksti. Se ei haasta lukijaa juurikaan korkealentoiseen pohdintaan, mutta helpolla se ei häntä silti päästä. Johanneksen teksti ensimmäisestä tunnusteosta haastaa lukijan uskomaan ja luottamaan.

”Viikon kolmantena päivänä vietettiin Galilean Kaanassa häitä. Jeesuksen äiti oli siellä, ja myös Jeesus ja hänen opetuslapsensa kutsuttiin häihin. Viini loppui kesken, ja äiti sanoi Jeesukselle: ’Heillä ei ole viiniä.’

Mutta Jeesus vastasi: ’Anna minun …

Lisää...

Kategoria Jori, Saarnat | Avainsanat , , , , , , |